Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookie används. Läs mer
Populära tips & guider
Sök på hela Intersport.se

Ta din löpning till nästa nivå

När luften blir kyligare och dagarna kortare kan det behövas motivation till att ta sig ut och ta en löptur. Därför kan det behövas nya idéer på övningar att ta sig ut och testa! Olika typer av övningar är perfekt för att få en varierad träning.

Dikeslöpning

Istället för vägen - ta diket! Spring ute i diket och få balans- och stabilitetsträning samtidigt som du stärker ben- och rumpmusklerna. 

Backlöpning

Spring i backe och få upp både pulsen och träna de muskler som behövs för stabila löpsteg. Spring med en stolt hållning och ha tryck i steget när det och ha tryck i steget när det lutar uppför. Alternativt, spring upp och nedför en specifik backe ett antal gånger.

Intervallträning

Det finns ungefär lika många olika sorters intervallträning som det finns löparskor - det vill säga många! En variant är så kallade pyramidintervaller där man kombinerar flera olika intervaller till ett pass. Där kan du själv välja vilka intervaller som passet ska innehålla. Det vanligaste kan se ut som följande: 100-200-400-800-400-200-100 meter. Du ökar intervallen från 100 till 800 meter, och minskar sedan till 100 meter igen. 

Vattenlöpning

Att försöka springa i vatten är ett bra sätt att få mer motstånd, stärka knäna och få starkare steg. Värm upp och spurta sedan i knähögt vatten.